Що означає бути щасливим (тренінгове заняття)

 

Тема. Що означає бути щасливим (тренінгове заняття)

Мета: пояснити зміст поняття «щастя», допомогти зрозуміти, що робить людину щасливою, довести школярам, що щастя людини залежить від неї, від відчуття гармонії в собі.

Обладнання: ілюстрації, комп’ютерна презентація, фільм з циклу  «Єралаш» «Не з тієї ноги», фломастери, заготовки оберегів у формі віночка (символ безкінечності роду), природні дари, що символізують різноманітні чинники щастя.

Очікувані результати

Після проведення заняття учні зможуть:

       пояснювати зміст поняття «щастя»;

       відповідати на запитання, що необхідно для щастя людини.

Методичний коментар

Якщо слово "щастя" має своє предметне уособлення - то це оберіг (рис. 2.43)

Традиція захищати свій дім оберегами: віниками, віночками - сходить у сиву давнину. Люди вірили, що дари природи наділені силою допомагати, оберігати, дарувати щастя людині.

На справжньому оберезі повинні бути:

-                будиночок, парочка дід та баба – символ щасливої дружньої сім’ї;

-                кукурудза – символ згуртованості та продовження роду;

-                боби, квасоля, горох – символ справжніх вірних друзів;

-                ліщина, шипшина – символ краси, довголіття, здоров’я; ялинові або соснові шишки, лавровий лист – символ успіху в роботі;

-                червона перчиця, часник – захист від злого, заздрісного ока.

Український оберіг – це найдавніший символ щастя,що уособлює традиції, мудрість роду та передається з покоління в покоління, від матері до дочки, від батька до сина. Виготовлення оберега продовжить давню традицію і допоможе дітям зрозуміти і запам’ятати , що робить людину щасливою. Оберіг є прив’язкою до уроку і складним  оберненим гронуванням. Нанизуючи дари природи на віночок, діти формують уявлення про поняття «щастя» і те, що робить людину щасливою. Оберіг є своєрідним нагадуванням про урок, адже діставши його навіть через кілька років, кожна дитина згадає те, про що йшлося на уроці.


 І. Вступна частина

Прийом стартової актуалізації життєвого досвіду учнів.

Притча про щастя

Бог зліпив людину з глини, і залишився у нього невикористаний шматок.

— Що ще зліпити тобі? — запитав Бог.

— Зліпи мені щастя, — попросив чоловік.

Нічого не відповів Бог,  тільки поклав людині в долоню шматочок глини, що залишився.

Учитель. Подумайте, чому Бог нічого не відповів людині, а лише вклав  шматок глини в руку.

Учень. Тому що кожен творець свого щастя.

Оголошення теми і очікуваних результатів

Учитель. Сьогодні ми з вами поговоримо про щастя, про те, що може зробити людину щасливою.

Наука етика визначає, що  щастя – це відчуття цілковитого задоволення від життя  й безмежної радості, яких зазнає хто-небудь.

Кожна людина прагне знайти і зберегти своє щастя. Наші предки вірили, що дари природи наділені силою захищати, допомагати і дарувати щастя людині.

Сьогодні ми з вами навчимося  виготовляти   оберіг на щастя. У кожного з вас є заготовка у вигляді віночка, яка символізує безкінечність роду, і дари природи, які символізують різноманітні чинники щастя. Саме такий оберіг, вірили наші предки, зможе допомогти зберегти щастя.

- Поміркуйте, чи можна зробити всіх людей одночасно щасливими ? Чому? (Відповіді учнів)

Впродовж тисячоліть накопичено чималий досвід того, що робить людину щасливою.

- Дайте відповідь на запитання, що (хто) може зробити людину щасливою? 




ІІ. Основна частина

Учитель. Нещодавно британський журнал опублікував дані соцопитувань. На запитання, що робить людину щасливою, 75 % опитуваних поставили родину і друзів на перше місце.

Але як не дивно, найбільше непорозумінь у людей виникає під час спілкування з рідними, друзями.

Методичний коментар

Уникнути конфліктів у родині учням допоможе вправа «Амортизація».

Амортизація - це миттєва згода з доводами партнера, що сприяє ослабленню або повній нейтралізації конфліктної ситуації.

Вправа «Амортизація»

-  Виберіть з переліку декілька важливих правил сімейного життя.

А. Немає потреби стримувати свої емоції в родинних стосунках.

Б. Під час розмови добирайте слова, які не ображатимуть ваших близьких.

В. Якщо ви неправі, швидко визнавайте це і обов’язково просіть пробачення.

Г. Будьте люб’язні й виконуйте прохання рідних.

Д. Перед рідними не  треба вибачатись.

- Запам’ятайте  ці правила, вони допомагають уникати конфліктів.

Учитель. Отже, одним із основних чинників щастя, звичайно, є дружня родина. Тому до  оберега кріпимо  діда і бабу або будиночок  -  символ щасливої дружньої родини, кукурудзу – символ продовження роду, згуртованість сім'ї . Опитувані вважають, що друзі теж роблять людину щасливою. 




Вправа «Словограй»

- Доберіть  на кожну літеру слова “друг” якості, які є найціннішими у дружбі.

Д- доброта, довіра

Р- розуміння, рішучість

У- уважність, урівноваженість

Г- ґречність, готовність прийти на допомогу.

Щоб мати справжніх друзів кріпимо боби, які  символізують міцну дружбу.

Учитель. На другому місці, за результатами  опитування, здоров’я.

-         Подумайте і поясніть, чому здоров’я є складовою щастя.

 Учитель. Але, пам’ятайте, здоров’я дуже легко втратити.

 Вправа «Скріпка»

Методичний коментар

Вчитель пропонує зробити із канцелярської скріпки фігуру, а потім повернути все назад. Звичайно, це нікому не вдається 

Учитель. Отож, уявіть, що скріпка – це здоров’я, і ми через шкідливі звички, неправильний спосіб життя його псуємо, а повернути все назад неможливо. «Без здоров’я немає щастя», - говорить народна мудрість. Тому бережіть здоров’я, відмовтесь від шкідливих звичок, займайтесь спортом.

Наші предки вірили, що шипшина, ліщина  символізують здоров’я та довголіття.  Тому кріпимо до оберега  шипшину, ліщину.

Учитель. Подумайте і запишіть, що ви уявляєте, коли чуєте слова «достаток», «багатство»  


Учитель. Отже, щастя не у грошах, а в тому, що ми можемо отримати, маючи їх. У літературі є багато прикладів того, що гроші не зробили людину щасливою. Це і Плюшкін М.В.Гоголя, Гобсек Оноре де Бальзака. Але кожен мріє жити у достатку, тому кріпимо до оберега мішок, , віник до гори, тому що ці предмети символізують добробут і статки.

Хвилинка мудрості

Учитель

Проблема щастя завжди перебувала в центрі уваги багатьох відомих людей. Зокрема цікавився нею Г. Сковорода.

 Якось до нього звернувся один знатний, багатий чоловік. «Тяжко мені без радості жити, - скаржився він філософу, - ні влада, ні золото не зробили мене щасливим. Я купався в цілющих водах Європи, моє серце слухали кращі лікарі світу, я тисячі карбованців розсилаю по монастирях, але не знає спокою моя душа». Вислухавши його, Сковорода приніс косу, вила, граблі, сокиру, поклав їх до ніг пана і сказав: «Це єдине джерело людської радості. Працюй. Зароблений у поті кусок хліба вилікує всі хвороби і душевні, і тілесні».

Учитель.  Поміркуйте, що, на думку Григорія Сковороди, лежить в основі людського щастя?

Учень.   Щастя у праці, улюбленій  роботі, улюбленому  занятті.

Учитель.  Щоб  досягти успіху у роботі, кріпимо до оберега  лавровий листок, ялинові та соснові шишки, адже вони символізують успіх у роботі.

Учитель. Кожна людина рано чи пізно задумується над тим, як знайти своє щастя.

 Вправа « Мозаїка»

-         З поданих слів складіть речення.

(Щоб, тебе, щасливим, треба, знати, почуватися, що, щастя, є , особисто, для)

Учень.  Щоб почуватися щасливим, треба знати, що є щастя особисто для вас.

Вправа «Інтерв’ю» 

-         А що є щастям особисто для вас? (Кожен з учнів дає відповідь)


Вправа «Обери зайве»

Учитель.  Деякі якості  характеру допомагають нам бути щасливими, а інші заважають.

- Подумайте та оберіть із поданих людських якостей ті, які заважають бути щасливим?

Учитель. Продовжіть речення.

-         Заздрість, злість заважають бути щасливими, тому що…

Учитель. Наші предки вважали, що від злого та заздрісного ока нас обов’язково захистить часник  та червона перчиця, тому кріпимо їх до нашого оберега.

Прийом творчого моделювання

Вправа  «Уяви себе на місці героя»

Демонстрація фільму із циклу «Єралаш» «Не з тієї ноги»

Учитель.  Уявіть себе на місці хлопчика і скажіть, чому він  почуває себе таким нещасним?

Учень. Він не любить життя, повсякденні дрібниці, у нього немає гармонії із собою і оточуючими.

 Учитель.  Отже, щоб бути щасливим, треба любити повсякденні дрібниці, любити життя, любити інших і допомагати їм.

Вправа  «Усміхнись…»

Учитель

Психологи радять, якщо у вас поганий настрій, ви прокинулись не з тієї ноги, посміхніться. Затримайте на кілька хвилин посмішку, і ваш настрій покращиться.

Давайте  посміхнемося, затримаємо  на кілька хвилин посмішку і подаруємо її своєму сусіду по парті.

ІІІ. Заключна частина тренінгу.  Рефлексія.

Учитель. Ми з вами виготовили оберіг на щастя, прикріпивши до віночка дари природи, які символізують різноманітні чинники щастя.

Фотовірш «Що людині потрібно для щастя»

Методичний коментар

Вчитель декламує  вірш, показуючи учням картинки, а вони хором промовляють , що зображено на них.

А для щастя треба зовсім небагато:

Сонце, зорі, небо і весела хата.

Щоб любов і радість там жила крилата.

Щоб були стосунки в сім’ях добрі, щирі.

І зростали дітки в злагоді і мирі.

І щоб був достаток, все було, як треба

Та, мабуть, для щастя кожному своє щось треба.

Вправа «Сигнальні картки» 

Зелена картка. Я задоволений заняттям. Воно було корисним для мене. Я гарно працював (ла), розумів(ла) все, про що розповідалось і що робилось на уроці.

Жовта картка. Заняття було цікавим. Я брав(ла) в ньому участь. Заняття в деякій мірі було корисним для мене. Я відповідав (ла). Я виконував (ла) деякі завдання. Мені було достатньо комфортно.

Червона картка. Користі від заняття я не отримав(ла).  Я не дуже розумів (ла) про що йдеться мова. Мені це не потрібно. Для відповідей на занятті я був(ла) не готовий (ва) 


Учитель. Бажаю всім знайти своє щастя. Нехай наші обереги  захищають вас.  Пам’ятайте, «найщасливішою є та людина, яка робить щасливими найбільшу кількість людей» (Дені Дідро).

 

 

 


 


Комментариев нет:

Отправить комментарий