З чого починається людська досконалість (заняття тренінгове)

 З чого починається людська досконалість

Тема. З чого починається людська досконалість

Мета: пояснити поняття  пристойності як прояву відповідної до ситуації поведінки; навчити формулювати «золоте правило моралі» і пояснювати його значущість для життя; пояснювати, що означає вдосконалюватись, виховувати моральні якості учнів.

Обладнання: дошка, презентація, фломастери, короткометражний фільм із циклу «Єралаш» «Божевільний день», валіза, компас, карта, підзорна труба, лілія, сердечко.

Хід 

І. Організаційний момент

Всі мерщій сідайте діти,

Домовляймось не шуміти,

не дрімати,

Руки вчасно підіймати.

І щоб не було мороки,

Всі готові.

Тож гаразд, часу не гаймо

Й нашу подорож розпочинаймо.

Учитель. Я  не обмовилася. Ми будемо подорожувати  у морі людських стосунків. Сьогодні на нас чекають дороги  та цікаві випробування (вмикаємо пісеньку «По дороге с облаками» ).

ІІ. Актуалізація опорних знань

Цікавинка



А чи знаєте ви, що  український мандрівник Сергій Гордієнко,  доцент Київського університету туризму, економіки і права пройшов пішки 37 тисяч кілометрів,  його подорож тривала два з половиною  роки.  За цей час він зносив понад 10 пар взуття. Намет, найнеобхідніші речі та обладнання ніс на собі або віз на візку. Деякі продукти купував у містах на кілька тижнів уперед, але більшу частину подорожі харчувався тим, що знаходив у природі.

-         Діти, чому люди подорожують?

Учитель. Розпочинати будь-яку справу треба  з гарним настроєм, з усмішкою. Психологи  радять, що якщо у вас поганий настрій, все одно посміхніться, затримайте на кілька секунд посмішку , і ваш настрій обов’язково покращиться.

Тому посміхніться, подаруйте посмішку своєму сусіду по парті, побажайте йому успіху під час заняття.

ІІІ.  Оголошення теми і мети

Учитель.  Сьогодні ми будемо мандрувати темою: «З чого починається людська досконалість».

І якщо ви буде уважні, то дістанетесь «Міста Гідних  Людей»  і зможете:

-                     пояснювати  поняття «пристойність»;

-                     наводити приклади пристойної поведінки людей;

-                     формулювати «золоте правило моралі» і пояснювати важливість його дотримання у житті.

-                     пояснювати, що означає вдосконалюватись.

 ІV. Усвідомлення і сприйняття

Учитель. Якщо сумно сидіти вдома,

Марно часу не витрачай,

Щоб тебе не згубила втома,

Для мандрівки ти речі збирай.

-         Що обов’язково потрібно взяти з собою у подорож? (Зібрати речі до валізи).


Цікавинка

Найбільша валіза у світі нещодавно відкрилася у Шанхаї – це магазин у формі валізи, висотою 20 метрів, шириною 4 метри.

У  нас теж є валіза, в яку ми будемо збирати речі, які  потрібні у морі людських стосунків.

Учитель.   Що, на вашу думку, потрібно для такої подорожі?

Учень.  Знання, які ми маємо будуть для нас компасом нашої  подорожі у морі людських стосунків, моральні норми та правила, загальнолюдські цінності.

Учитель.  Подорожувати дуже цікаво. Під час подорожі Сергій Гордієнко мандрував і водою і сушею. Він пішки пройшов від Севастополя через Сибір до Тихого океану - а звідти іншим шляхом - до Києва.

-         Діти, як ви гадаєте, що допомогло Сергію Гордієнко не заблукати

Учень.  Карта подорожі.

Учитель. У нас також є  чарівна карта, яка допоможе не заблукати і знайти шлях до Міста Гідних людей.


Учитель. Ну що ж часу не гаймо і у подорож рушаймо! І перша наша зупинка – це Озеро Пристойності.

Цікавинка

А ви знаєте, що найбільше озеро на планеті через його величезні розміри навіть називають  Каспійським морем. Площа цього велетня 371 тис км², що більше половини території України.    До Каспію несуть води понад 130 річок, але жодна не витікає, тому озеро є солоним.  Найглибше озеро світу – Байкал. Його глибина 1620 м.

Ялпуг (149 км²) — найбільше озеро України природного походження, розташоване в Одеській області.

Учитель. Але ми з вами подорожуємо казковою картою, до казкового міста. І озеро називається етичним терміном «пристойність». Що ж це таке ?

Словникова робота

Пристойність - ввічливість, гарні манери, повага до людей, охайний вигляд, усе, що відповідає загальноприйнятим правилам поведінки.

-         Яку ж поведінку можна назвати пристойною?

                                                                             

(Пристойна поведінка – це допомога іншим, доброзичливе ставлення до інших, повага до людей, охайний зовнішній вигляд)

Учитель. Подорож продовжується. За  картою у нас Ліс Моральності.


Цікавинка

До речі,  ліси ростуть на всіх континентах, окрім Антарктиди, і покривають близько 30 % суходолу Землі. Одне дерево середньої величини виробляє достатню для дихання трьох людей кількість кисню.

Учитель. Пропоную розв’язати морально-етичні ситуації. Пам’ятайте, герої повинні діяти пристойно по відношенню до інших. Головне це   доброзичливе ставлення.

Ситуації  для розв’язання

1.                     Ми сьогодні в школі вивчали, як за обідом користуватися ножем та виделкою, - сказав Миколка батькам. - А ви цього не робите. Я думаю, що ви некультурні». Батьки перезирнулися. «Ну що ж, а ти навчи нас», - запропонувала мама.

2.                     Назустріч хлопцям вулицею йде дуже високий чоловік. Вони зупинилися, щоб краще роздивитися його, й голосно обмінюються враженнями: «Дивись, як жираф!» - «Цікаво, а як він в автобусі їздить?» - «А якого розміру в нього ліжко?»

3.                      Петрик і Вітя прямують вулицею, з іншого боку раптом помічають учительку й голосно гукають: «Добрий день, Віро Петрівно!»

4.                     Іде урок. Учитель розповідає про свою подорож до Києва. У класі всі уважно слухають. Раптом Павло вигукує: «А я теж з батьками їздив до Києва. Я також це бачив».

5.                     Микола любить жарти і вважає себе дотепником. Наприклад, учора він вдало, як йому здається, пожартував з однокласником Мишком. Під час перерви той підслизнувся та впав, видно, дуже боляче вдарився. Микола, звичайно, засміявся й запитав його: «Ну як пройшла посадка?» Але Мишко чомусь образився.

Учитель. Що головне у спілкуванні між людьми?

Учень.  Доброзичливість, повага, співчутливість, вміння прийти на допомогу.

Учитель. Ми знаходимося підніжжя Гір Людяності.

Цікавинка

Найвища вершина  у світі Еверест, а найвища точка в  Україні Говерла.

Учитель. Щоб піднятися на Гори Людяності  потрібно  сформулювати  «Золоте правило моралі».  (Діти пропонують власні формулювання,  має прозвучати «Стався до людей так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе»)

Учитель.  Чому його називають золотим?

Учень.  Тому що воно найцінніше, найважливіше, найголовніше, непорушне, незмінюване.

Прийом вітагенних аналогій

Демонстрація фільму з циклу «Єралаш» «Безумный день».



-         Як за золотим правилом моралі повинен вчинити хлопчик?

-         Чи хотів би він, щоб інші чинили з ним так само?

-         То як ми повинні чинити стосовно інших?

Учитель. «Золоте правило моралі» найважливіше у спілкуванні.   Золотим називають це правило тому, що людині достатньо дотримуватися його одного, щоб інші вважали її ввічливою. Далі за картою у нас  Болото Злості, Байдужості. Болото - одне з найсуворіших місць, де доводиться виживати людині. Але ми спробуємо  перетворити болото на озеро із чудовими квітами – ліліями. А це нам вдасться, якщо ми виконаємо завдання, поєднаємо прислів’я.

(

Вправа «Поєднайте прислів’я»

Не чини іншому те,                                                   чого собі немиле.

Чого собі не зичиш,                                                   іншому не бажай.

Чого в інших не любиш,                                           не роби сам.

Хто кому лиха зичить,                                              сам лиха діждеться.

Що посієш,                                                                 те й пожнеш.

Учитель.  Яка ідея об’єднує всі ці прислів’я?

Учень.  Що до інших треба ставитися так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе. Треба жити за золотим правилом моральності.

Учитель. Буденні правила етикету сучасного суспільства є доволі простими. Вони пов'язані з найтиповішими ситуаціями життя: зустріч, розмова, відвідання громадських місць тощо. Спільним для всіх цих норм є те, що вони потребують від нас людяності й справедливості. Людяність передбачає ставлення до інших з повагою, а справедливість виявляється в тому, що право на повагу своєї гідності має кожна без винятку людина.

Робота в парах

Вибери з переліку ті правила, які передбачені етикетом.

1.                     Не говоріть про людину погано поза очі. Не читайте без дозволу чужих листів.

2.                     Неввічливо вказувати пальцем, особливо на людину.

3.                     Не має потреби уважно слухати співрозмовника.

4.                     Неввічливо грюкати дверима, навіть якщо ви розгнівані.

5.                     Ніколи не смійтеся над помилками інших: це прикро вражає людей.

6.                     Якщо ви слухаєте якусь смішну історію, смійтеся, навіть якщо вам і не смішно: це вияв ввічливості до оповідача.

7.                     Підслуховуйте чужі розмови – це дуже цікаво.

Учитель. Отже діти, ми повинні бути людяними, справедливими, а ще далекоглядними, повинні передбачати,  як можуть вплинути на людину наші слова та вчинки.

Я думаю ви готові зайти в Місто Гідних Людей, де   на нас чекає ще одне цікаве завдання.

V. Підведення підсумків

Прийом зведення вітагенних знань з освітніми

Учитель. Всі ми не ідеальні. У кожного є негативні риси характеру, і щоб вдосконалюватися людина повинна їх викорінювати, боротися з ними і навпаки розвиватися, вчитися, вдосконалюватися.

У кожного із вас є листочок із негативними людськими якостями, я пропоную вам закреслити ті якості, які ви вважаєте, притаманні вам, дописати недоліки, які ви вважаєте є у вас. Тепер розірвіть цей лист і вкиньте мені в діжечку для сміття. Я ваші недоліки  викину на смітник. А тепер згадайте свої чесноти і з сьогоднішнього дня розпочинайте їх розвивати, адже недоліків у вас більше немає, ми викинули їх на сміття.

(Людські недоліки, які записані на листочках).

1.                 Інколи перебиваю  співрозмовника.

2.                 Підслуховую чужі розмови.

3.                 Інколи говорю про людину погано поза очі.

4.                 Злюся, якщо мене випадково штовхнули чи образили.

5.                 Голосно грюкаю дверима, щоб виразити свій гнів чи образу.

6.                 Не завжди слухаю батьків.

7.                 Я трішки ледачий.

 Підсумкова бесіда

-         Що таке пристойність?

-         Яку поведінку ми називаємо пристойною?

-         Сформулюйте золоте правило моралі?

-         Чому його називають золотим?

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий