Програма гуртка

Мета  програми:
сприяти  формуванню  життєвої  компетентності  особистості дівчини,  становленню  її  як  творця  і проектувальника власного життя.
Завдання програми:
*    сприяти  активізації  самопізнання  підлітком   власного «Я», самовизначення, самовдосконалення;
*    сприяти  формуванню  у  дівчат  ціннісних життєвих орієнтирів та саморозвитку особистості;
*    активізувати використання народної педагогічної мудрості у вихованні дівчаток, як майбутніх жінок, мам, дружин, господинь;
*    розширити знання вихованців про народні родинні звичаї, традиції та обряди;
*    розширити знання дівчаток про зовнішність, моду, стиль, імідж.
Зміст  програми  складають  розділи: «Мій  світ  і  я», «Чим керується людина у вчинках і поведінці», «Які правила визначають гармонію людини із собою та з найближчим оточенням»,  «Якими є моральні норми та правила співжиття у людському суспільстві»,  «Що означає дотримуватись норм етикету у повсякденному житті»,  «Твій  шлях  до  успішного  спілкування»,  «Конфлікт  і спілкування»,  «Жити  в  гармонії  з  собою  і  світом», «Здоровий спосіб життя  – твій вибір», «Зроби крок у світ своїх  прав»,  «Лідер  XXI  століття»,  «Твоя  професійна кар’єра»,  «Сім’я  XXI  століття»,  «Крок  за  кроком  до життєвої компетентності».
Програма  розрахована  на  2  роки  навчання  учнів  7-11 класів.
-         І рік навчання – основний рівень – 70 годин  (2 год на тиждень);
-         ІІ рік навчання  - основний рівень – 70 годин (2 год на тиждень)
При  проведенні  занять  широко  використовуються такі методи й прийоми,як робота в малих групах, робота в парах, мозковий штурм, рольові ігри, ділові ігри, дискусії, анкетування,  коло  ідей,  рухливі  ігри, розв’язування проблемних  і  пізнавальних  завдань,  тренінгові  вправи, дебати,  інтерв’ю,  аналіз  літератури,  аналіз  документів-джерел, аналіз ситуації, аналіз аргументів «за» і «проти».
До  роботи  залучаються  запрошені фахівці: психологи, державні службовці, працівники  служби  працевлаштування,  правоохоронців, юристів, медичних працівників, візажисти, стилісти, перукарі  та ін.
Основний рівень (перший рік навчання 70 год)
Навчально-тематичний план
з\п
Назва розділу
Кількість годин
Разом
Теорія
Практика
1
Вступне заняття. Мета і завдання програми. Вироблення
правил спілкування
1
-
1

2
«Мій  світ  і  я»
4
4
8
3
«Чим керується людина у вчинках і поведінці».
4
4
8
4
«Які правила визначають гармонію людини із собою та з найближчим оточенням».
4
4
8
5
«Якими є моральні норми та правила співжиття у людському суспільстві».
6
6
12
6
«Що означає дотримуватись норм етикету у повсякденному житті».
6
6
12
7
«Твій  шлях  до  успішного  спілкування».
6
6
12
8
«Конфлікт  і спілкування».
5
5
10

Підлітковий  вік  – це   період  активного становлення особистості,  активного «пошуку себе»,експериментування  й  апробації  себе  у  різних  ролях  з метою  формування  образу «Я», життєвого самовизначення  відносно  двох  головних  питань:  яким бути  і  ким  бути?  Перед  особистістю  постає  проблема правильного  визначення  напрямів  саморозвитку.  Таке визначення потребує безпомилкової самооцінки.
У  розділі  «Мій  світ  і  я»  (8  год.) велика  увага
приділяється  формуванню  і  коригуванню  базисних уявлень про власну особистість та навколишню дійсність. Дівчата  опановують  прийоми  та  методи  самопізнання, самовдосконалення.  Прийоми  і  методи,  які  використовуються  на  заняттях,  спрямовуються  передусім  на максимальне  залучення  динамічної  емоційної  сфери підлітків  з  поступовим  формуванням  аналітичних  та вольових  здібностей  у  здобутті  знань  та  суспільно прийнятих  форм  поведінки.  На  життєвих  прикладах подаються  уявлення  про  такі  важливі  складові особистості,  як  мотивація,  потреби,  цінності  та  цілі. Особливе  місце  в  даному  розділі   займає  тема  «Самоставлення та самооцінка». Дівчата  пізнають, що таке  самооцінка,  як  вона  формується,  чим  відрізняється адекватна  самооцінка  від  завищеної  та  заниженої  і  як  це відбивається  на  самопочутті людини,  її  ставленні  до оточуючих.  Вводиться  поняття  про  самоповагу  і  власну гідність  як  важливі  регулятори  поведінки  людини.  Теми розділу  мають головним чином практичне спрямування  –формування  у  підлітків  навичок  самопізнання, самооцінки,  самоконтролю  власної  поведінки, самостійності  у  прийнятті  рішень,  прагнення  до  самови-ховання, самовизначення, самовдосконалення.
У розділі «Чим керується людина у вчинках і поведінці» (8 год) дівчата характеризують певні події та явища, пояснюють критерії оцінки певних учинків, моделюють ситуації та розв’язують їх.
У розділі «Які правила визначають гармонію людини із собою та з найближчим оточенням» (8 год)  учні усвідомлюють зміст понять “людська індивідуальність”, “щастя”, “внутрішня гармонія”, «гідність», «честь», наводять відповідні приклади з життя, літератури, аналізують ситуації. У цьому розділі значна роль відводиться аналізу понять «толерантність»,  «толерантна  особистість», критеріїв толерантності,  а  також  навчанню  підлітків  конкретним прийомам та методам розвитку в собі якостей толерантної особистості.
У розділі «Якими є моральні норми та правила співжиття у людському суспільстві» учениці знайомляться з поняттями «етика», «етикет» (12 год), усвідомлюють важливість моральних норм у житті українського народу, наводять приклади моральних звичаїв, традицій українського народу,характеризують моральні основи звичаїв інших народів, які живуть в Україні, пояснює суть основних моральних правил життя українського народу.
 У розділі «Що означає дотримуватись норм етикету у повсякденному житті» дівчатка знайомляться з різними стилями і формами одягу (12 год), характеризують роль моди і стилю в житті людини, пояснюють, як виявляються норми етикету в одязі та зовнішності людини.
У розділі «Твій шлях до успішного спілкування» (12  год.) аналізуються  структура,  функції та  засоби спілкування,  розглядаються  різні  стилі  спілкування, аналізується їх ефективність. Дівчаткам  пропонується  цікавий  практичний матеріал  щодо  невербальних  засобів  спілкування,  вони навчаються  розуміти  стан  людини  та  складати  враження про її особистість, спостерігаючи за поведінкою. Тема « Ділове  спілкування»  ознайомлює  підлітків  з принципами  та  етапами  ведення  ефективних  ділових переговорів;  відпрацьовуються  навички  налагодження контакту  із  співрозмовником,  аналізу  його  інтересів, пошуку влучних аргументів для переконань партнера.

На  занятті «Мистецтво  полеміки»  підлітки ознайомлюються  з  найвдалішими  прийомами  та закономірностями  сприймання  доповідача  аудиторією, опановують мистецтво публічного виступу. Теоретичний  і  практичний  матеріал  розділу націлений  па  вироблення  у  дівчат  навичок  ефективної
комунікації,  конструктивного  розв’язання  проблем спілкування  за  умов  інтеграційних  процесів  у полікультурному середовищі.
Розділ «Конфлікт  і спілкування» (10 год.)передбачає вирішення завдань:
-         ознайомлення  учасників  з  основами конфліктології;
-         набуття  власного  досвіду  і  поведінки  в конфліктних ситуаціях;
-         формування у підлітків демократичних цінностей, які  базуються  на  принципах  толерантності  та ненасильства.
При  розгляді  тем  розділу  підлітки  вчаться аналізувати інтереси, потреби та почуття інших людей, які втягнуті  в  конфлікт,  опановують  навички
конструктивного розв’язання конфліктів. 
Основний рівень (другий рік навчання 70 год)
Навчально-тематичний план
з\п
Назва розділу
Кількість годин
Разом
Теорія
Практика
1
Вступне заняття. Мета і завдання програми.
1
-
1

2
«Здоровий спосіб життя  – твій вибір».
4
4
8
3
«Зроби крок у світ своїх  прав».
4
4
8
4
«Лідер  XXI  століття»
4
4
8
5
«Твоя  професійна кар’єра».
8
8
16
6
«Сім’я  XXI  століття»
7
7
14
7
«Крок  за  кроком  до життєвої компетентності».
7
7
14

Розділ «Здоровий  спосіб  життя  – твій вибір»  (8  год.) є  прищеплення  підліткам  почуття відповідальності за під тримання оптимально доброго для кожної особистості стану здоров’я. Значна увага в модулі приділяється  питанням  профілактики  тютюнопаління, алкоголізму  та  наркоманії  в  рамках  превентивної  освіти, спрямованої  на  формування  в  підлітків  орієнтації  на здоровий  спосіб  життя.  Особлива  увага  приділяється вправам  на формування  відповідальної  особистої  позиції дівчаток  щодо  вживання  наркотичних  речовин, оволодіння  навичками  обирання  правильного виходу, протистояння тиску соціального  оточення. За таких умов профілактика  – це  не  просто  підготовка  учениць  до життя,  а  й  вирішальна  умова  його  збереження  та щасливого продовження.
У розділі «Зроби крок у світ своїх прав» (8 год)  учні знайомляться з  правами дитини: від витоків до сьогодення, основні положення Декларації прав дитини, Конвенція ООН про права дитини, її зміст.
У розділі « Лідер  XXI  століття»  (8  год.) дівчата  знайомляться з визначенням понять «лідерство», «лідер»,найпоширенішими  концепціями  лідерства.  Вихованці дізнаються про те, які якості притаманні лідеру і які стилі
керівництва  колективом  є  найпоширенішими.  Під  час занять  підлітки  виконують  низку  практичних  вправ,  що стосуються  їхнього  залучення  до  процесу  прийняття рішень,  розробляють  та  захищають  проекти  щодо
створення молодіжних клубів, асоціацій, дитячо-юнацьких організацій.
Розділ  «Твоя  професійна  кар’єра»  (16  год.) знайомить дівчат  з
існуючими можливостями працевлаштування та фахового зростання,  зі  специфікою  підприємницької  діяльності,  з технологіями створення власної справи, розвиток навичок співпрацювати  в  колективі,  співвідносити  себе  з
конкретними  фаховими  ролями  та  ефективно  їх виконувати.
Дидактичні  елементи,  зокрема  такі,  як розробка  індивідуальних  планів  професійної  орієнтації, захист  індивідуальних  фахових  проектів  не  просто орієнтують  підлітків  на  навчання  за  певним  фахом,  а  й виробляють  навички  самостійної  орієнтації  у  світі професій,  мотивації  до  проектування  професійного життєвого  шляху,  до  фахового  зростання  та  фахової мобільності впродовж усього їхнього життя.
Розділ  «Сім’я XXI століття» (14 год.)є важливою складовою  програми,  враховуючи  велику  питому  вагу психологічних  факторів  утруднень,  які  виникають  в сучасній  сім’ї.  Виховання  поваги  до  протилежної  статі,
вміння порозумітися з представниками протилежної статі у  повсякденному  спілкуванні,  здатність  протистояти сексуальним  домаганням  – ось  далеко  не  повний перелік завдань, пов’язаних з керуванням соціалізацією учнівської
молоді  у  сфері  міжстатевих  стосунків  та  освоєння тендерних  ролей.  Окрема  увага  приділяється  темам,  які пов’язані  з  підготовкою  дівчат  до  виконання сімейних ролей і до майбутнього батьківства.
Ознайомлення  з  цими  питаннями  дозволить майбутнім  матерям уникнути  помилок  у  вихованні  своїх дітей.
Мета  розділу «Крок за кроком до  життєвої  компетентності»  (14  год.) є  формування  в підлітків  смислових  конструктів  як  ціннісних  орієнтирів життєвої  програми  та  саморозвитку.  Робота  на  заняттях спрямовується  на  ознайомлення  підлітків  з  технікою самопрограмування  розвитку «Я»  та  практичне оволодіння нею.
Узагальненим наслідком цього модулю є:
-  формування  та  усвідомлення  підлітками особистісного  конструкту,  який  інтегрує  раціоналізовану інформацію  про  те,  якими  вони  хотіли  б  бути,  до  чого прагнуть у майбутньому, який напрям самовдосконалення і розпитку обирають;
-  побудова чіткої картини життєвої перспективи;
-  з’ясування  причин,  які  гальмують  або перешкоджають  досягненню  мети  та  можливостей  їх усунення;
- формування  навичок  реконструювання  картини майбутнього.

Реалізація  програми  дозволить  крок  за  кроком протягом  певного  часу  активізувати  власні  ресурси підлітків,  забезпечити  своєрідний «синдром  росту»  (Е. Фромм)  юної  особистості  як  основи  подальшого самовизначення і життєтворчості, ввести підлітків у коло вічних питань мети і сенсу життя людини.

Комментариев нет:

Отправить комментарий